0

Pinterest campagne uitgelicht: #IKEACATALOGUS

User generated content campagne op Pinterest 

Soms kom je verhalen, voorbeelden of in dit geval campagnes tegen die je wilt delen. Zo ook vandaag, deze Pinterest campagne van Ikea. Ondanks dat hij uit 2014 komt is het een prachtig voorbeeld van een sterke ‘user generated content’-campagne.

Zelf ben ik geen fanatiek Pinterest gebruiker – al gebruik ik het al wel sinds de tijd dat je nog een invite moest hebben om je aan te melden -, maar ik volg het platform en haar ontwikkelingen natuurlijk wel nauw. Ik geef immers vaak social media workshops en krijg geregeld vragen over Pinterest. Het nut, de werking, het resultaat. Noem maar op.

#IKEACATALOGUS

In 2014 vroeg Ikea haar doelgroep om hun eigen droomkamer samen te stellen door op Pinterest gebruik te maken van #IKEACATALOGUS. Het meest inspirerende bord, de meest inspirerende droomkamer werd geselecteerd door de designers van Ikea en deze persoon werd uitgenodigd om haar kamer ook écht te realiseren plus zij kreeg een cadeaupas t.w.v. €2.500,-.

Geslaagde campagne?

Leuk natuurlijk, zo’n eerste echte campagne op Pinterest, maar, de alom bekende vraag: wat heeft het opgeleverd? Suzanne a.k.a. #Pindoctor schrijft hierover het volgende:

“Slimme campagne als je het mij vraagt. Huisdecoratie is één van de populairste onderwerpen waarover gepind wordt op Pinterest. Het social media platform bij uitstek dus waarop je je fans kunt vragen samen met jou een droomkamer in te richten.

Aangezien Pinterest nog niet alom bekend is in Nederland is een resultaat van 1000 deelnemers een mooi getal. Door het hele verhaal op video te zetten en deze vervolgens te delen op Facebook, waar de fan base veel groter is, is het bereik van de campagne enorm toegenomen.

Het aantal volgers van IKEA op Pinterest is toegenomen naar ruim 14.000. Ook niet slecht. En ze hebben met een mooie reden hun complete catalogus ongegeneerd op Pinterest kunnen pinnen en laten repinnen. Dat gaat hoe dan ook traffic opleveren naar de IKEA site.

Daarnaast is het resultaat in het echt te zien in de winkel in Amsterdam. Het droombord is tot leven gekomen. Dat zegt stiekem dat je met IKEA je dromen waar kunt maken.

Sterk staaltje ook van je klanten betrekken bij je campagne en laten zien dat je meedenkt en wil werken aan het realiseren van hun wensen.”

Ook CEO bij mediabureau MEC (verantwoordelijke bureau bij campagne) Eric Kramer geeft antwoord op de vraag: “wat waren de resultaten van de campagne?”:

“Dit is de eerste grote Pinterest case in Nederland. De case laat business en tracking resultaten zien gedurende de hele campagne. De activatie bereikte 6,5 miljoen mensen op onze social platfora en blogs. We ontwikkelden een case film waarmee we 3,5 miljoen views realiseerden. Fans genereerde 20.683 re-pins, wat resulteerde in 1.3 miljoen totaal aantal views. IKEA heeft 20% meer volgers op Pinterest. De winnende kamer is tot leven gebracht in de IKEA winkel in Amsterdam.”

Bronnen: Frankwatching, Nederlandsmedianieuws

0

Schrijf een reactie

Click here